Miért népbetegség a derékfájás és a porckorongsérv?

Már mindenki tudja, hogy mozgásszegény az életmódunk, hogy túl sok stressznek vagyunk kitéve, ami az izomban egy állandóan fokozott izomfeszültség formájában hagy nyomot. Tudjuk, hogy egyoldalú a terhelésünk és mindez vezethet az izomegyensúly megbomlásához, ami derékfájást, vagy előrehaladottabb formában porckorongsérvet is okozhat. Már sokféle szemszögből megközelítettük a témát, és szinte hallom az általános orvosi javaslatokat is, hogy hogyan tudjuk mindezt kiküszöbölni! Vigye el a gyereket, úszni, menjen gerinctornára, csontkovácshoz, masszázsra, cserélje le az ágyát, feküdjön föl a denevérpadra, tegyen magára elektromos izomstimulálót, vagy egyéb vérkeringés fokozó pakolásokat…. Számtalan ilyen javaslattal találkozhattunk és próbáltunk is ki párat és tényleg el is múltak ideiglenesen a tünetek!De vajon miért csak ideiglenesen? Miért jöttek vissza? Miért mondjuk magunkra, hogy derékfájósok vagyunk? Miért nem tudunk ezzel a tünettel leszámolni?

Fontos megkülönböztetnünk 2 dolgot! Az okot, és a tünetet! Azok a megoldások, amiket fent írtam, nagyon jó tüneti kezelések! Jobbak, mint a fájdalomcsillapító gyógyszerek, vagy injekciók. A tüneti kezelés fontos, mert minél előbb csökkentenünk kell a fájdalmat, hogy a kényszertartásunk miatt, amit a fájdalom okoz, ne alakuljanak ki másodlagos, harmadlagos problémák, amik aztán lehetnek ugyanolyan károsak, mint az alap probléma. Ezt mindenképpen szeretnénk elkerülni, ezért szükség van az izom lazítására, hogy csökkenjen a fájdalom.

 Tételezzük fel, hogy sikerült a befeszült izomzatunkat ellazítani, a fönt említett lehetőségek valamelyikével, de ezzel még semmit nem tettünk azért, hogy a probléma többet ne alakuljon ki! Itt nincs vége a kezelésnek! Ha itt megállunk, mert elmúlt az akut fájdalom, akkor nem vettünk tudomást a testünk jelzéséről, nem kerestük meg a tünet okát, így gyakorlatilag valószínű, hogy ehhez hasonló krízisek, vagy esetleg még súlyosabbak jelentkezni fognak, mert az okot nem szüntettük meg!

Mi lehetett az ok? „Miért nyilallt bele a derekamba a fájdalom, mikor megemeltem a gyereket, pedig már annyiszor megemeltem és most úgy maradtam”…

Nézzünk meg egy emberi testet! Jól látható, hogy a test egyes részein nagyobb izomkötegek vannak, máshol kisebbek. Ilyen láthatóan nagy izomköteg a fenék, és a combizom! Ezek szépen kifejlődtek, készen állnak a használatra! Jól látható az izomkötegek tömegéből fakadó különbség, ami arra enged következtetni, hogy az igénybevételük aránya is más kell, hogy legyen. Nyilván, az autó gázpedáljának a nyomkodásához nincs szükség ekkora izomkötegre, tehát ennél többet kell használni a combunkat és a fenekünket!:) Az, hogy néha sétálunk, néha megyünk egy emeletet gyalog, az már valami, de még mindig nem elegendő igénybevétel ezeknek a gyönyörű izomkötegeknek!

Rendszeres olyan jellegű mozgás kell, ami az alsóvégtagot, a medencekörüli izomzatot azonos, és jelentős igénybevételnek teszi ki! Ahhoz, hogy a derékfájástól megszabaduljunk, vagy a meglévő porckorongsérvünk ne okozzon tüneteket, bizony nagyobb hangsúlyt kell fektetni a medencekörüli izmokra és az alsóvégtag izmaira, hogy a gerincet stabilan tartsa egy erős alap! Ha nincs erős alap, vagy bázis, akkor a gerincünk úgy jár, mint az a ház, aminek nincs stabilan megépítve az alapja, és elkezd lassan szétcsúszni.

Tehát önmagában az úszás nem elég, gyalogolni is kell, illetve érdemes egy gyógytornászt felkeresni, hogy megtalálja a medence stabilitásában részt vevő pillanatnyilag inaktív izomcsoportot és célzottan munkára bírja!

Jó hír, hogy amint a megfelelő izomcsoport újra kontroláltan kommunikál az aggyal, az izom szépen betagozódik, és megfelelő igénybevétel mellett végzi a saját aktív munkáját. Tehát a felépülés, vagy rehabilitáció jóval gyorsabb, mint amennyi idő alatt kialakult a probléma. Ehhez azonban fontos tudni, hogy célzottan mit akarunk erősíteni és hogyan!

Bán-Kálnai Beáta

Hozzászólás beküldése

E-mail cím nem jelenik meg. A kötelező mezőket *-ggal jelöltük

*
*